info@csptrinec.cz+420 558 332 167Po-Pá:  06:00 – 17:00Kde nás najdete
Facebook

Osobní asistence Popis služby

Osobní asistence

  • Druh služby: služby sociální péče
  • Forma služby: terénní služba
  • Kapacita: 15 uživatelů
  • Provozní doba: nepřetržitý provoz
  • Místo poskytování: služba se poskytuje na katastrálním území města Třince a obcí Hnojník, Komorní Lhotka, Košařiska, Nýdek, Ropice, Řeka, Smilovice, Střítež a Vělopolí
  • Zřizovatel: statutární město Třinec

„Záleží nám na tom, abyste u nás zažili co nejvíce radosti, smíchu a pohodové atmosféry. Jsme tým dobrých a ochotných pracovníků s velkým srdcem, který Vás podporuje nejen v běžných činnostech, ale pomáhá Vám najít a ocenit to nejlepší ve Vás“.

Poslání

Posláním sociální služby Osobní asistence poskytované Centrem sociální pomoci Třinec, příspěvková organizace, je pomáhat dětem a dospělým se zdravotním postižením, kteří potřebují podporu a péči tak, aby mohli žít ve svém přirozeném prostředí a dělat běžné činnosti.

Osobní asistence je poskytována ve dvou formách:

  • v přirozeném prostředí, především v domácnostech uživatelů.
  • ve škole v průběhu školního vyučování,
Služba je podpořena dotací z rozpočtu Moravskoslezského kraje.

Cílová skupina osobní asistence

Uživatelem služby osobní asistence se může stát dítě nebo dospělá osoba, která má sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení, ve věku  3–35 let:

  • děti, mládež a dospělí od zahájení povinné školní docházky do 26 let, kteří využívají osobní asistenci ve školním prostředí,
  • děti a dospělí ve věku od 3-35 let, kteří potřebují osobní asistenci v domácím nebo jiném přirozeném prostředí.

Důvody pro neposkytnutí služby

  • zájemce potřebuje zdravotní výkony (a nemá je zajištěné jiným způsobem)
  • zájemce žádá takovou službu, kterou neposkytujeme,
  • z důvodu naplněné kapacity,
  • osobě, která žádá o poskytnutí sociální služby, byla vypovězena v době kratší 6 měsíců před touto žádostí smlouva o poskytování téže sociální služby z důvodu porušování povinností vyplývajících ze smlouvy.

Cíle služby osobní asistence

Cíle směrem k uživatelům

  • cílem je uživatel, který má kontakt s běžným prostředím (vrstevníky, svou rodinou, s přáteli, se svou třídou, prací apod.),
  • cílem je zvýšit schopnost a posílit dovednosti uživatele vykonávat běžné činnosti samostatně nebo s podporou asistenta, (tzn. dokázal se napít, najíst, dojít si na toaletu, atd. – dle individuálního plánu uživatele),
  • cílem je uživatel, který je podporován při naplňování a udržování svých reálných perspektiv a rolí (komunikačních, zvyklostních),
  • cílem je uživatel, který tráví svůj volný čas s ohledem na své záliby a povinnosti (tzn. možnost zvolit si nové aktivity a zájmy, které ho lákají, ale nemohl nebo nedokázal je bez asistence dělat – např. jít do kina, na procházku, do cukrárny, do divadla, na nákup, na úřad, atd.).

Cíle směrem k rozvoji služby

  • Stanovené cíle směřující k dalšímu rozvoji služby jsou sestavovány každoročně dle platné Metodiky k plánování rozvojových cílů pro daný rok. Sestavené cíle na daný rok jsou přiloženy ve složce standardů.

Zásady poskytované sociální služby

1. Zásada individuálního přístupu

  • klademe důraz na individuální potřeby každého uživatele (zohledňujeme potřeby a požadavky uživatelů)
  • nasloucháme přáním, podnětům uživatelů

2. Zásada dodržování práv a lidské důstojnosti

  • zajišťujeme dodržování lidských práv a základních svobod (klademe důraz na lidskou důstojnost každého uživatele),
  • respektování soukromí a intimity uživatele,
  • kontrolní mechanismus je nastaven ve Standardu kvality č. 2 a 7.

3. Zásada partnerství

  • stavíme na partnerském přístupu k uživatelům, jednáme s uživateli jako se sobě rovnými,
  • aktivně komunikujeme s uživateli a jejich rodinnými příslušníky.

4. Zásada odbornosti

  • pracovníci splňují kvalifikační a osobnostní předpoklady pro výkon svých funkcí,
  • usilujeme o neustálé zvyšování odborných kompetencí našich pracovníků,
  • týmově spolupracujeme se všemi pracovníky, klademe důraz na předávání informací.

Co nabízíme

Služba osobní asistence poskytuje tyto základní činnosti v souladu se Zákonem č. 108/2006 Sb. a Vyhláškou č. 505/2006 Sb.:

  • pomoc a podpora při podávání jídla a pití (pomoc či asistence při konzumaci a podávání jídla, zvyklosti uživatele při jídle, krájení potravin, mixování, …),
  • pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek (běžná úprava zevnějšku, ladění barev při oblékání, ukládání oblečení, postup co první, apod.),
  • pomoc při prostorové orientaci, samostatném pohybu ve vnitřním i vnějším prostoru (osobní asistence dle potřeb uživatele v prostředí, které si sám určí, stanoví si míru podpory či dohledu, upozorňování na nerovnosti, slovní vedení, dotyková orientace, používání pomůcek při pohybu v prostoru, apod.),
  • pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík (zda využívá nějaké pomůcky, jaká poloha mu vyhovuje, jak obvykle tráví čas – na vozíku, na zemi, apod.),
  • pomoc pří úkonech osobní hygieny (asistence při mytí, česání, běžné úpravě zevnějšku, četnost, kdy uživatel potřebuje pomoc při hygieně tj. ráno nebo po jídle, apod.),
  • pomoc při použití WC (asistence a pomoc na toaletě, určení si míry podpory, pomoc při přebalování, jaké pomůcky obvykle používá, kdy potřebuje tuto pomoc, jak často, apod.),
  • pomoc při přípravě jídla a pití (pomoc při vaření uživateli a chystání jídla, tj. krájení, mixování, odšťavňování, vaření, ohřívání, zvyklosti uživatele při jídle, způsob stolování, apod.),
  • pomoc s úklidem a údržbou domácnosti a osobních věcí (pomoc s drobným běžným úklidem – tj. mytí nádobí, vysávání, vytírání, skládání oblečení, příprava školních pomůcek, hraček, apod.),
  • nákupy a běžné pochůzky (pomoc uživateli při nákupech v obchodech, pochůzky po nákupních centrech,vyzvedávání pošty, návštěvy kadeřníka, lékárny,…)
  • pomoc a podpora v péči o dítě (v případě, že uživatel má děti, pak pomoc s péči o něj, vyzvedávání dítěte ze školky, apod.),
  • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob (dle individuálních potřeb vycházky ven za rodinou, za zábavou, za koníčky, prací, školou, jedná se o pravidelné navštěvování kroužků, kamarádů, vyznačení si pravidelných dnů, kdy někam chodí, apod.), ,
  • pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností (pomoc při dělání běžných činností spojených s manipulací s malými, drobnými, ale i jinými věcmi – např. s mobile, se spotřebiči, s internetem; nácvik sebeobsluhy, pomoc při upevňování schopnosti komunikace s ostatními lidmi, na úřadech, cestování hromadnou dopravou, atd.),
  • doprovázení do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové a volnočasové aktivity, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět (obnáší doprovázení uživatele všude tam, kam dle svých skutečných potřeb chce nebo musí; doprovod může být pěšky, hromadnou dopravou, s holí, avšak asistentka nemůže řídit auto uživatele. K doprovázení musí být zajištěny nezbytné podmínky – asistentka nemůže doprovázet, když je sněhová kalamita a na trase se nachází spousta překážek např. u silnice nejsou chodníky, apod.),
  • pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů (dohled a hájení zájmu uživatel v kontaktu s jinými lidmi a to jak s jeho vrstevníky tak s cizími lidmi, osvěta v oblasti práv uživatele a poznávání rizik, poradenství, dohled – včetně „pasivního dohledu“ při uplatňování vlastní vůle, tzn. libých či nelibých pocitů),
  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí (vyzvedávání věcí z čistírny, pomoc při vyřizování dokladů, příspěvků, návštěva kadeřníka, pedikéra, fotografa, nákupy dárků, apod.).
  • dohled, aby osoba závislá na pomoci nezpůsobila ohrožení sobě ani svému okolí.

V rámci sociální služby osobní asistence dále nabízíme fakultativní činnosti, které jsou poskytované nad rámec základních činností.

Fakultitativní službou v osobní asistenci je

  • léčebná rehabilitace
  • poskytování stravy.

Pravidla pro využívání léčebné rehabilitace

Rehabilitaci nabízíme jako fakultativní službu uživatelům osobní asistence, která je poskytována na adrese: Máchova 1134, 739 61 Třinec.  Proto, aby mohl uživatel osobní asistence začít využívat rehabilitaci musí donést doporučení od praktického lékaře a poté se nechat vyšetřit rehabilitačním lékařem našeho zařízení, který mu na základě vyšetření naordinuje léčbu, na kterou pak pravidelně dochází na určenou adresu ke konkrétnímu fyzioterapeutovi. Rozsah a četnost rehabilitační péče je podrobně popsána v léčebném rehabilitačním plánu.

Informace pro praktikanty

Naše organizace přijímá na praxi studenty a stážisty, kteří studují obory v sociální oblasti (VŠ, VOŠ) nebo střední školy se sociálním zaměřením. V případě zájmu o praxi kontaktujte vedoucí služby nebo sociální pracovnici. Poté Vám budou poskytnuty další informace týkající se praxí a stáží.

To top